ERASMUS+
Tytuł projektu: „Wiem. Rozumiem. Mogę!”
Szkoła Podstawowa im. Gen. dyw. Tadeusza Kutrzeby w Koźlu uczestniczy w projekcie Erasmus+ w ramach Akcji KA1 „Mobilność kadry edukacji szkolnej”. Nasz projekt „Wiem. Rozumiem. Mogę!” został dofinansowany kwotą 22746,00 euro i jest realizowany od czerwca 2019 do listopada 2021.
Głównym celem projektu jest „nabycie kompetencji kluczowych i zawodowych przez przedstawicieli kadry pracującej w placówkach oświaty dzięki udziałowi w zagranicznych mobilnościach”.
Kontekst: istnieje potrzeba podniesienia poziomu jakości pracy szkoły, szkoła zamierza brać aktywny udział w międzynarodowych projektach.
Cele: podniesienie kwalifikacji i kompetencji kadry naszej szkoły; wzrost umiejętności językowych nauczycieli; podniesienie wymiaru europejskiego szkoły; zwiększenie efektywności pracy z uczniami o specjalnych potrzebach; wzbogacenie oferty zajęć edukacyjnych.
Uczestnicy projektu: 5 osób: dyrektor szkoły/nauczyciel informatyki, nauczyciel j. angielskiego, nauczyciel geografii/przyrody, nauczyciel muzyki/plastyki, nauczyciel j. niemieckiego.
Działania:
1) działania główne: 12 mobilności: 1 wyjazd job shadowing (2 mobilności), 7 kursów metodyczno-dydaktycznych (8 mobilności), 1 kurs języka angielskiego (2 mobilności)
2) działania w szkole: zajęcia dodatkowe dla uczniów z trudnościami szkolnymi "Kryzys – jak walczyć?", szkolenia rady pedagogicznej („Psychologia Pozytywna w codziennej praktyce edukacyjnej”, "Jak zapobiegać agresji w szkole?"), zajęcia przyrodnicze "Ekoludki zmieniają świat", kółko informatyczne, szkolenia rady pedagogicznej ("TIK w procesie edukacyjnym", "Smartfony i tablety na lekcji"), zajęcia artystyczne"Art-Lovers", zajęcia realioznawcze o krajach niemieckojęzycznych (CLIL)„D-A-CH-L-Reise”, konkursy wiedzowe i artystyczne, "Euroweek" - projekt, w ramach którego będą prezentowane kraje naszego projektu.
Metodologia: GBL (Game Based Learning)- uczenie się oparte na grywalizacji, PBL (Project Based Learning)- uczenie się oparte na projekcie, obserwacja, dyskusja, wykład, burza mózgów, analizy, rozwiązywanie problemów i odgrywanie ról, dyskusje w parach i grupach, praca metodą lekcji odwróconej, przykłady dobrych praktyk, pokazy i porównania doświadczeń, praktyczne metody uczenia się, dramy i gry teatralne, uczenie się przez działanie.
Rezultaty i oddziaływanie: wszyscy uczestnicy poprawią swoją znajomość języków obcych: angielskiego i/lub niemieckiego; zdobędą nową, fachową wiedzę z zakresu wdrażania i prowadzenia projektów, metodologii i nauczania języków obcych; zdobędą nowe umiejętności z zakresu stosowania technik cyfrowych; będą mieli poczucie samorealizacji i rozwoju osobistego; poprawią się ich kompetencje społeczne: osobowe, interpersonalne i międzykulturowe; wzmocni się wymiar europejski szkoły.
Długofalowe korzyści: lepiej wykształcona kadra pedagogiczna, lepsze efekty pracy, lepsze wyniki uczniów, w tym uczniów o specjalnych potrzebach, , bardziej atrakcyjna oferta edukacyjna szkoły, większa liczba nauczycieli korzystających z oferty edukacyjnej UE, udział w nowych projektach międzynarodowych.
Realizatorem projektu „Wiem. Rozumiem. Mogę!” jest Szkoła Podstawowa im. Gen. dyw. Tadeusza Kutrzeby w Koźlu
Adres: Koźle 65, 95-011 Bratoszewice
PIC: 931187973
OID: E10016122
tel/fax. +48 42 7198909
email: kozle_szkola@wp.pl
Koordynator: Maciej Woźniak maciejwu@poczta.onet.pl
Nasza kursy:
- 1. Austria (Raach/St. Pölten)
Nauczyciel j.niemieckiego, Maciej Woźniak, uczestniczył w sierpniu 2019 w kursie metodyczno-językowym „Österreich-Spektrum: Lernräume und Lebenswelten”. Kurs odbył się w dwóch miejscowościach: Raach, uroczej wiosce na przedgórzu Alp i St. Pölten stolicy Dolnej Austrii. W kursie wzięło udział 25 germanistów z takich krajów jak Wietnam, Iran, Czechy, Rosja, USA, Tunezja, Ukraina, Węgry, Albania, Meksyk, Gruzja, Egipt, Armenia, Kirgistan, Kuba i Polska. Kurs był doskonałą okazją do licznych dyskusji i rozmów, wymiany doświadczeń tak pedagogicznych, jak i multikulturowych, łamania stereotypów i uprzedzeń, nawiązania nowych znajomości i przyjaźni.Poza zdobyciem nowej wiedzy z zakresu metodyki i dydaktyki, kurs dał możliwość poznania osobiście wielu aspektów życia kulturalnego i codziennego Austrii.
Opactwo Cystersów w Melku nad Dunajem
2. Malta (Saint Paul’s Bay)
Nauczycielka geografii i przyrody, Marzanna Nowicka oraz nauczyciel muzyki i plastyki, Marek Nowicki, udali się w dwutygodniową podróż na Maltę aby uczestniczyć w intensywnym kursie j. angielskiego „General English for Adults”. Oprócz szlifowania swojego angielskiego mieli również okazję poznać bogatą kulturę i historię tego regionu, miejsca gdzie łączą się i przenikają różne tradycje, obyczaje, religie i kultury.
3. Hiszpania (Barcelona)
We wrześniu do Hiszpanii pojechała nauczycielka j. angielskiego, Joanna Małecka, która w katalońskiej Barcelonie wzięła udział w kursie „Happy School – Positive Education for well-being and life-skills development”. Na kursie poznała nie tylko innowacyjne metody i techniki pracy z uczniem ale i miała okazję do eksplorowania tajemniczych zaułków stolicy Katalonii.
Magiczne zaułki w Barcelonie
- 4. Hiszpania (Sewilla)
Jerzy Makowski, dyrektor szkoły będący jednocześnie nauczycielem informatyki, udał się pod koniec roku do Hiszpanii aby w stolicy Andaluzji, Sewilli, uczestniczyć w kursie informatycznym “ICT: Learning by Doing”. Kurs związany był z podnoszeniem kompetencji cyfrowych nauczycieli. Na zajęciach pracowano z różnymi aplikacjami m.in. Quizizz, Kahoot czy Plickers, poznawano funkcje i zasady działania języka programowania App Inventor oraz scratch. Pojawiły się również podstawy robotyki (konfigurowanie i współpraca robota z komputerem lub smartfonem). Zdobyte umiejętności pozwolą tworzyć bardziej angażujące i motywujące zajęcia oraz wzmocnią logiczne i kreatywne myślenie uczniów.
Udział w kursie międzynarodowym był również świetną okazją do podnoszenia kompetencji językowych i społecznych. Pozwolił jednocześnie na poznanie walorów geograficznych i kulturowych Andaluzji a czas wolny był okazją dla uczestników do uczestnictwa w różnych wycieczkach (Sewilla i okolice).
Plac Hiszpański
Widok z sewillskiej katedry
- 5. Niemcy (Lindau am Bodensee)
Nauczyciel j.niemieckiego, Maciej Woźniak, uczestniczył w lipcu 2021 w kursie metodyczno-językowym „Deutsch für Lehrer” w Lindau nad Jeziorem Bodeńskim. Udział w kursie był okazją do odświeżenia języka niemieckiego oraz zdobycia nowej wiedzy metodycznej i dydaktycznej z zakresu nauczania języków obcych. Położenie Jeziora Bodeńskiego na styku wszystkich krajów niemieckojęzycznych dawało możliwość porównania wielu aspektów kulturalnego, gospodarczego i codziennego życia w Niemczech Austrii i Szwajcarii oraz poznania wielu atrakcji turystycznych po wszystkich stronach jeziora. Była to tez doskonała okazja do uczestnictwa w licznych imprezach i wydarzeniach takich jak festyny ludowe czy koncerty muzyczne
Widok na wejście do portu w Lindau.
Seebühne (Scena na Jeziorze) w Bregencji (Austria)
- 6. Włochy (Tropea)
W lipcu 2021 r. nauczyciele z naszej szkoły Marzanna i Marek Nowiccy brali udział w kursie pt. „Non-formal education at school. Methods and tools to empower students motivation and learning”. Kurs odbył się w Kalabrii( Tropea) – Włochy. Nauczyciele poznali wiele nowych metod i narzędzi pracy z uczniami. Będą mogli przenieść edukację pozaformalną (nauczanie mieszane, odwrócona klasa) do kontekstów formalnych w celu wspierania kluczowych kompetencji, uczestnictwa i uczenia się uczniów. Nauczyciele poznawali podczas wyjazdu kulturę, tradycje, zwyczaje, kuchnię i zabytki pięknego regionu Włoch jakim jest Kalabria. Całą wiedzę o tej części Europy będą mogli w interesujący sposób przedstawić podczas zajęć z geografii, edukacji wczesnoszkolnej, plastyki czy muzyki.
- 7. Hiszpania (Santa Cruz, Teneryfa)
Nauczycielka j. angielskiego, Joanna Małecka, w lipcu 2021 wzięła udział w kursie „Embracing diversity” czyli „Akceptowanie różnorodności”. Zajęcia miały głównie charakter warsztatowy i były doskonałą okazją do zdobycia wiedzy nt. różnorodności potrzeb uczniów. Kurs dał też uczestnikom wiele praktycznych narzędzi, które można wykorzystywać w codziennej pracy w szkole. Pobyt na Teneryfie umożliwił również poznanie tej pięknej wyspy Archipelagu Wysp Kanaryjskich. O jej różnorodności można się chociażby przekonać w trakcie 40 minutowej jazdy tramwajem pomiędzy nadmorskim, słonecznym Santa Cruz a górską, zaskakującą swą pogodą La Palmą.
Górskie krajobrazy Teneryfy
- 8. Włochy (Florencja)
W sierpniu 2021, Jerzy Makowski, dyrektor szkoły i nauczyciel informatyki, wziął udział w kursie „Smartfony i tablety na lekcji” we włoskiej Florencji. Kurs związany był z podnoszeniem kompetencji cyfrowych nauczycieli. Uczestnicy kursu mogli w praktyczny sposób poznać różne zastosowania tabletów i smartfonów w procesie dydaktycznym.
Udział w kursie międzynarodowym był również świetną okazją do podnoszenia kompetencji językowych i społecznych. Uczestnicy mieli również możliwość poznania wspaniałych zabytków Florencji i innych atrakcji Toskanii.
- 9. Węgry (Szeged)
Ostatni wyjazd w ramach naszego projektu to Job shadowing w Gimnazjum Radnóti Miklós Kísérleti w Szegedzie. Dwoje nauczycieli języków obcych, Joanna Małecka i Maciej Woźniak udali się we wrześniu 2021 z wizyta do zaprzyjaźnionej szkoły na Wegrzech. W czasie tygodniowego pobytu obserwowali lekcje swoich węgierskich kolegów, uczestniczyli w codziennym szkolnym życiu, brali udział w szkoleniu zorganizowanym przez węgierskich nauczycieli. Mieli też okazje zwiedzić Szeged i spróbować węgierskich specjalności kulinarnych, w szczególności zupę rybną halaszle i najsławniejszą węgierską salami Pick pochodzącą właśnie z Szegedu.
Działania:
-
W marcu 2020 zamówiliśmy bawełniane torby z logo projektu, które będa narzędziem promocji naszego projektu.